קבורת מתאבדים מחוץ לגדר - מדוע אדם או אישה שמתאבדים נקברים בחלקה מחוץ לגדר?

עם ישראל הוא גוף חי, מעל ומעבר לזמן ההווה. יש לו גם עבר משמעותי, וגם עתיד שהוא מקווה אליו. יש לו חלקים שמהווים את השלד שלו גם כשאינם כבר בין החיים. וכמו מחלה, שצריך לסלק אותה, כך המתאבד צריך להיות מורחק מהקבוצה גם בזיכרון וגם בטקסים. כי אדם שמתאבד מראה שהוא חושב רק על עצמו. הוא מרחם על עצמו, וכל כולו עסוק רק בו עצמו. אדם כזה הוא למעשה רוצח מתועב. והאדם שהוא רצח הוא - הוא עצמו. אפילו את עצמו, ברגעים שבהם הוא מתבונן בעצמו כביכול מבחוץ - הוא לא מסוגל לאהוב. האדם האובדני הוא כמו שיכור - מרביץ מסביב ומכאיב לכולם, בלי להבין מה הוא עושה לאחרים ולעצמו. לעתים הוא כועס ורוצה להכאיב למישהו -שמגיע לו להצטער כל חייו על אבדן חיי הלא שווים. צחוק הגורל הוא שדווקא קרובים אלו (לרוב אלו אוהבים את האובדני אך מתקשים לתקשר עמו) סולחים למתאבד - ובדכ גם משתדלים להשכיח את היחסים ואת האדם שהיה, האדם האמיתי שאכן הסתובב כאן, לפני שבחר לרצוח את עצמו בניסיון של עוולה למשוך תשומת לב. אילו היה חושב ומתחשב באחרים, היה מנסה לעזור לאחרים, ומנסה לאהוב אחרים. ובדרך כלל היה מקבל גם אהבה וחיבה בחזרה, או - במקרים רבים של נתינה, כבר לא היה צריך לחפש אותה (!) - הוא היה אוהב גם את עצמו. ומה צריך כדי לתת? פשוט החלטה. קבורה יחד עם מסע הלוויה, היא מעשה של חסד - שבו אנו כגוף חברתי חי קושרים את עצמנו לאלו שסביבנו, גם לאחר המוות ומשאירים אותם בקהילה ובזכרון. בקבורה מחוץ לגדר אנו בכל זאת קוברים אותו בפינת בית הקברות שלנו, ובכך מראים שהוא בכל זאת היה בן עמנו ודתנו - עם ישראל והדת היהודית, למרות שכפר בה ופעל נגדה. אך אין לנו למעשה שום מקום לרחמים על הרוצח הנתעב - ולא מסכימים בשום פנים לקבל אותו בקבורה ליד ובתוך שאר מתינו. כלומר אנו מראים את הסלידה שלנו מהרצח הזה ומהרוצח עצמו, הוא הוציא את עצמו מהקהילה, ואנו קוראים עליו: שם רשעים ירקב.נהוג לחשוב בימינו שברגע האחרון התחרט - אבל מכיוון שכבר קפץ מהמטוס בלי מצנח לא היתה לו אפשרות להציל את עצמו. אישית הכרתי בחור שהתאבד ואין לנו ספק שהתחרט ברגע האחרון. לכן בכל זאת קוברים אותו סמוך לבית הקברות, ולא רחוק ממנה. אך כמו שאמרתי: הסלידה מהמעשה שלו, מצד אחד, והרצון הבריא שלנו - למנוע הישנות של טפשות מסוג זה הם הסיבה המרכזית להרחקת המת-אבד מהמתים הנמצאים. אנשי התקשורת ברדיו בטלוויזיה ובעיתונים המעודדים פירוק משפחות, מיניות חסרת עקבות, המעודדים את היחיד ואת העכשיו על חשבון היחד והעתיד, אוהבים גם לעודד את ההתנהגות הזאת, בטפשוטם. עד שהם מתבגרים ויש להם ילדים משלהם. לעומת זאת, לא תראי את אריק איינשטיין, אביב גפן ואחרים מעודדים את זה - כי הם חוו את זה מקרוב. הם מתרחקים מזה כמו מאש. ובצדק. זהו מעשה מחליא ומתועב. X

אני אגיד זאת בקצרה. עפ ההלכה מי שמתאבד הוא רוצח. בורא עולם נתן לך את החיים ואתה קובע לו שזה לא מתאים לך ומתאבד אז בגלל זה אדם כזה לא ראוי להיקבר עם כולם כי הוא לקח את החוק לידיים X

להתאבד זה חמור מאוד.מהזה שכבר פעם שני בשבועיים האחרונים שואלים את אותה שאלה, חבל שהשואל לא מבין כמה חמור לקחת חיים בלי קשר להחכן תהייה קבורת המתאבד.קישורים מצורפים:מתים קלינים מספרים X

רוצה להוסיף לתשובה מאד יפה ונכונה של pashute שיש עניין להקבר לצד הצדיק. וברור שאיש מישראל לא מעוניין להקבר לצד הרוצח/מתאבד.ויש עוד שאלה שלא נשאלה כאו, אך גם היא חשובה: מה יעבור המתאבד אחרי מותו? כנראה מתאבדים חושבים שבמעשה ההתאבדות הם מסיימים את סבלם (לא משנה, אמיתי או מדומה). הם לא יודעים שבמעשה ההתאבדות הם רק מתחילים את סבלם שאין כדוגמתו.. X

לפי ההלכה אדם למתאבד לא נכנס לגן עדן כי הוא לא הגיע למוות טבעי ואין לו מקום בגן עדן. X

התאבדות זה רצח עפ תורת ישראל.ורוצחים נקברים מחוץ לגדר. X

לדעתי, וככה אמרתי לילדים שלי מפורשות, מי שמתאבד לא צריך לקבור אותו מחוץ לגדר.צריך לזרוק את הגופה שלו לפח הקרוב בליווי תזמורת.רשע מרושע שמסוגל לקבור בחיים את הוריו ואחיו ואחיותיו כשהוא הלך לו בלא לקחת אחריות על תיקון הקשיים שלו לא ראוי להיקרא בן אדם.לכן לזרוק אותו לפח כמו פגר של חתול זה יחס מתאים.מי שאכזרי על אחרים גורר יחס של אכזריות כלפיו.אשמח אם מישהו ירצה לפרסם את התשובה. X

האנונימי שלפני איש רע.. בן אדם התאבד בגלל קשיים כאלה ואחרים שהמאיסו עליו את החיים. אין הצדקה להתאבד, כך או אחרת אך יש מחלות נפש ועוד שעלולות לגרום למעשה נורא כזה. מי שמאמין בבורא עולם, ולכן טוען שיש לקבור את המתאבד מחוץ לגדר, מתעלם מזה שאותו בורא עולם גרם לאותו אבד להתאבד.. אותו בורא עולם שולט גם על המחשבות ולכן גם על ההתאבדויות.לטעמי, אין לקבור מתאבד מחוץ לגדר, לא מספיק שהוא סבל עד כדי כך שהתאבד... עוד משפילים אותו לאחר מותו?אין סיבה בעולם להשפיל אדם- חי או מת. דובי אביגורעורך חתונות וטקסי מצווה חילוניים X

בורא עולם אומנם יודע הכל על כל אחד ואחד אבל נתן לנו בחירה חופשית שכל אחד יפעל לפי השכל שלו ואלה שמתאבדים כנראה שלא פעלו לפי השכל. חוץ מזה שהם אפילו לא חושבים מה יהיה אחרי זה בגיהינום? מה המשפחה שלהם תרגיש? כאלה אנשים לא מגיע להם כבוד שיקברו בפנים כמו כל אחד. X

עוד דבר עצם הביזיון שהם נקברו בחוץ זה יסורים ובגלל היסורים האלו שהם עוברים פה למטה מורידים להם מהעונש למעלה כך שיוצא שזה בשבילם ולטובתם. X

אני מנסה להימנע מהויכוחים האלה אבל כמה מהתשובות כאן מרתיחות אותי.להפוך מתאבד לרוצח, יצור שפל וחסר איכפתיות זו במקרים רבים טפשות. יש אנשים שחייהם קשים, בלתי נסבלים, בעיקר חולים קשים או סופניים וקשישים או פגועי נפש הנופלים לנטל כבד ואכזרי על קרוביהם וממילא סופם זה עניין של זמן וזו בחירה שלהם-לסיים את חייהם כרצונם ולא להיות מרותקים למיטה או כסא גלגלים, סובלים קשה ומחוברים לאינפוזיה וזונדה 24 שעות ביממה.הממסד הדתי האטום מחליט יותר מדי בארץ. X

שואל השאלה:תשובה: ( מ-הרב רביד נגר)כי רגע אחרי ההתאבדות, אדם עשוי לגלות שהצער והצרות שיהיו לו בעולמות עליונים יהיו קשים הרבה יותר מהצער שיהיה לו בעולם הזה! דבר נוסף בנוגע להתאבדות, כתוב בתורה: לא תרצח גם אדם שרוצח את עצמו הוא רוצח בנוסף כתוב בספר בראשית אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש (בראשית ט´ ה´) מכאן למדו חזלשאסור לאדם להתאבד (בבא קמא). בנוסף אומר הרמבם: ההורג את עצמו כאילו שופך דמים הוא ועוון הריגה בידו וחייב מיתה לשמיים. משמע שהאדם אינו בעלים על גופו שניתן לו בהשאלה לצורך תיקון שקבע לו ה יתברך בזה העולם. ההלכה מטילה עונש כבד על מי שנסה להתאבד וכשל ועל אחת כמה וכמה מי שניסה והצליח. לסיכום: לחומרת האיסור ניתנו מספר טעמים: 1) קדושת החיים- ערך החיים גדול ביותר, ולכן חובה עלינו שמירתם. 2) האדם אינו בעלים על גופו, אלא הקבה. 3) המאבד עצמו לדעת כופר בעיקרון היהדות של שכר ועונש ועולם הבא. 4) המתאבד אין מיתתו כפרתו, היות שבאמצעי כפרה זה פשע ורצח את עצמו- איננו יכול חזור בתשובה. 5) גופו של האדם נמסר לו כפיקדון מאת הבורא לצורך מילוי משימותיו על פי התורה. בקיצור, אני הייתי מציע שתשמור על עצמך ותעריך את המתנה היפה שה נתן לך ושמה חיים. מקווה שהועלתי. X

שואל השאלה:תראי, הנקודה שאת מזכירה פה היא מאוד רגישה, אנסה להסביר לך איך לפי ההגדרה של חזל, מה המתאבד עובר. ראשית, הגוף הגשמי איננו שייך לנו, קיבלנו אותו בהשאלה מהשם, ואנו מחוייבים לשמור אותו כמו שהשם ציווה. וזה מתבטא בבריאות הגוף, באיסור לשרוט את הגוף, לחבול בו וכדומה. הנשמה ללא הגוף, איננה יכולה לקיים את מצוות הבורא, לפיכך על הנשמה לדאוג לצורכי הגוף המינימלים לפחות (ולא להרבות). לפיכך אדם שרוצה להתאבד, במילים אחרות הוא בעצם לא רוצה להתקרב אל השם, כיוון שרק דרך המצוות אפשר להתעלות ולהשיג את הקירבה לבורא. ובמשל, נגדיר את זה כאבא שיש לו בן שנמצא הרחק ממנו, ואבא מרוב אהבתו לבן שלח לו מכונית שיוכל להגיע אליו, אבל הבן בשלב מסויים מאס במכוניות, וזרק אותה בצידי הדרך... איך האבא ירגיש? בקיצור, לצערנו, אדם שמתאבד, לא מגיע לו להכנס לגהנם, כיוון שהגהנם זה סוג של מתנה, כיוון שכתוב בגמרא שרשעים נידונים בגהנם 12 חודש למירוק העוונות, ואז מקבלים שכרם. אותו אדם נזרק בכף הקלע, שלפי מה שהבנתי זה סוג של עונש שבה הנשמה משוטטת בעולם שלנו ורודפים אחריה המזיקים שנבראים מהעבירות של בני האדם בארץ. ושמעתי מפי מורי ורבי הרב יורם אברגיל שליטא, שכביכול, סתם יושבים עליו שבעה, עושים קדישים וכדומה, זה לא עוזר לו במצב הבעייתי שהוא נקלע. בחלק מהספרים ראיתי שנשמה כזאת יכולה להיכנס כדיבוק לאדם בעל עבירות, ואז הצדיק שמוציא אותה, מתקן אותה. בכל מקרה, כל עניין לגופו וצריך להיוועץ בצדיק בשביל לחשוב איך להתקדם. אני סיפרתי פה כמה פעמים על ביאליק שבסיאנס הוא עדכן שהוא סוף סוף זוכה לעלות לגהנם אחרי 50 שנה של ייסורים בכף הקלע אחרי שבגד באישתו 50 פעמים, ועל כל פעם קיבל שנה X

נתחיל מזה שאני גבר...דיבורים על השם לא משפיעים עלי. החינוך שלי חילוני. גם לא כף הקלע וגיהינום. לא מאמין בזה, מי שמאמין יבושם לו.צבי, אתה מדבר על קדושת החיים אז תאמין לי, ראיתי מצבים שאנשים הגיעו אליהם שלא היה בהם שום דבר קדוש, טוב, רק סבל מתמשך וקשה ורצון למות כבר. X

שלום.שלושה שותפים ייש לאדם איש אשה ואלוקים!.קשה מאד ללדת ילד קשה יותר להפיח בו רוח חיים. קשה לגדלו. קשה לחנכובקיצור הושקעו בו כל כך הרבה. ויום אחד הוא קם וזורק את הכל.יורק על אביו. אמו. ואלוקים.. אדם כזה. לא מגיע לו כבוד אחרון..אל תיקח את זה כשחור ולבן. כמובן שהנוטל חייו. לא עשה זאת משמחה וחייו לא היו קלים,אבל השתדלתי לענות על שאלתך. והחכם עיניו בראשו.להתראות בשמחות. X

ראובן. ראשית, השאלה היתה למה קוברים אותו מחוץ לגדר. אתה עושה קבורה חילונית (מחוץ לגדר..) אם כן השאלה אינה אליך. ועובדה שהשואל נתן לתשובתי חמשה כוכבים מראה שעניתי כנראה על שאלתו - בין אם זה מרתיח אותך ובין אם לאו. שנית, אם באמת אכפת לך, השתמש נא בדמי הרתיחה, והפנה אנשים כאלו אליך, ועזור להם. במקום לקבור אותם (אני מניח שלא בחינם) תציל את חייהם תרתי משמע. קרא את שכתוב בראש הדף הזה, ושקול את מילותיך. על פי חוק העונשין, המביא אדם לידי התאבדות, בשידול או בעצה, או מסייע לאדם להתאבד, דינו מאסר עשרים שנים. אין בחוק סייגים לגבי כמות ואיכות הרוע שבתוך חייו. ואחרון חביב, שים לב, הפונים לכאן והמתבוננים בתשובה זו הם בעיקר צעירים מבולבלים עם הורמונים עובדים, אשר לטעמם מריבה עם אחד ההורים, או רצון כלשהו שלא התקיים, הוא עילה מספקת לסגור את הבסטה. הם צריכים להבין שאם לרגע יתבוננו מחוץ לבועה הם עשויים לראות עולם אחר. והדרך היחידה שזה יקרה זה אם הם יטולטלו מעולמם - ויעזרו לאחרים.ולכן, התשובה היא: כן: המתאבד מוציא את עצמו מהגדר. לפחות בקהילה היהודית, הבוחרת ברובה המכריע במסורת ישראל. - כן, גם החילונים. X

ממש נשמע חולי נפש זה סך הכל דמות שאתם מאמינים שקיימת ואתם עבדים שלה. X

אני חושב שלחולי נפש לא צריך לעשות אפליה בבית הקברות. יתתכן וזה קיים עד היום שקוברים חולי נפש מחוץ לגדר. בעולמנו כיום בעולם הדינמיקה עם שינויים והתקדמות בהתאם לזמן ולתרבות זה צריכים להתנער ממנהגים שעבר הקלח עליהם. למה לעשות אפךיה לאדם שהוא חולה ולא אשם בכלל במחלתו. למה כולם מצדדים בבורא עולם פרנואידי שהרג אנשים חפים מפשע ביחד עם חיות לא אשמות בכלל בשום דבר? ( סיפור המבול) הרג האנושות כולה. מי הם האנשים האלו שיחליטו לעשות אפליה בקבורה שכזאת האם הם אלוהים? X

שאלות קשורות